Oh!

Tak Mungkin Benar!

12 October 2011

Tidur Dengan Lampu Terbuka Boleh Sebabkan Leukimia


Sesetengah orang tak boleh tidur tanpa membukak lampu bilik. Konon seramlah, takut le, susah nak lelap le, macam-macam lagi la kan. Sesetengah orang pula, sebab dah terbiasa dari kecil lagi, jadi habit dia bila nak tido bukak lampu. Tapi sebaliknya Encik Billy, memang tak boleh tidur kalau lampu di bukak. Kalau tertido sekalipun boleh dikatakan tak jeraplah. Sekejap-sekejap saja terjaga.

Jika anda tergolong dalam jenis orang yang suka tidur dengan lampu bilik terbuka, tahukah anda bahawa tabiat ini boleh membahayakan kesihatan? Jom kita usha dan baca artikel ini selengkapnya..

Kanak-kanak yang tidur dengan lampu bernyala berisiko untuk mengidap penyakit leukemia. Para saintis yang melakukan kajian mengatakan bahawa tubuh perlu suasana gelap untuk menghasilkan zat kimia pelawan kanser yang dipanggil zat melatonin. Bukan itu sahaja, ketika menyalakan lampu toilet, atau menaiki penerbangan yang melintasi zon waktu, atau lampu-lampu jalan sekalipun, dikatakan dapat menghentikan penghasilan zat melatonin.

Tubuh memerlukan zat kimia untuk mencegah kerosakan DNA dan kehadiran zat melatonin tersebut akan menghentikan pengubahsuaian lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.

Prof. Russle Reiter dari Texas University yang mengetuai kajian tersebut mengatakan “Sekali Anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit, otak anda segera mentafsirkan bahawa lampu menyala seharian dan penghasilan zat melatonin akan menurun.”

Jumlah kanak-kanak yang menghidap leukimia naik menjadi dua kali ganda dalam tempoh 40 tahun terakhir. Sekitar 500 remaja dibawah usia 15 tahun didiagnos menderita penyakit ini setiap tahun dan sekitar 100 orang meninggal.

Sebuah conference tentang penyakit leukimia ini yang diadakan di London menyatakan bahawa kebanyakan orang yang menderita penyakit kanser ini adalah akibat terlalu lama memakai lampu waktu tidur dimalam hari berbanding dengan yang tidak pernah memakai lampu waktu tidur.

Hasil kajian tersebut turut menyatakan bahawa kadar penghasilan melatonin yang normal biasanya terjadi antara jam 9 malam sehingga jam 8 pagi. Kajian terdahulu telah menunjukkan bahawa orang-orang yang paling mudah diserang adalah para pekerja shift yang memiliki risiko terkena kanser payudara.

Pada kenyataannya, orang-orang buta tidak terkesan terhadap melatonin memiliki risiko yang lebih rendah menghidap kanser. Maka para ibu bapa disyor agar menggunakan mentol lampu yang suram berwarna merah atau kuning jika anak-anak mereka takut pada kegelapan.




4 comments:

diba said...

kalau sy kena tutup lampu..he

Cik Itah said...

takot la....tido dlm gelap..

Unknown said...

Saya terjaga apabila lampu dibuka, adakah melantonin berhenti berfungsi? Mohon penjelasan?

Unknown said...

Akan terjaga bila lampu buka,adakah melantonin berhenti berfungsi?