Misteri Lagu 'MENANTI KEKASIH' Alda Yang Remangkan Bulu Roma

Ini merupakan lagu terakhir penyanyi Alda dari Indonesia yg famous dgn lagu "Aku tak biasa".Lirik lagu yg menakutkan dan gelak seram di akhir lagu nie pasti membuatkan bulu roma anda meremang.Pelbagai spekulasi dibuat mengenai lagu ini contohnya selepas 3 hari lagu ini dibuat,polis menemui mayat Alda mati dalam sebuah hotel.Tetapi yang pasti punca kematiannya kerana overdose dan ada kaitan dengan teman lelakinya.

Namun,selepas forensik check mayatnya,didapati Alda telah mati 7 hari yg lepas.Maka,siapa yang record lagu tue?Khabarnya,lagu tersebut secara tiba-tba sahaja sudah siap direkod dan pengurus Alda sendiri tidak tahu dari mana datangnya lagu ini.

Ada pula yg mengatakan kononnya ketika lagu ini dirakam,Alda dalam keadaan yang sedih dan kecewa krn kecurangan teman lelakinya.Oleh kerana itu,walaupun lirik lagu sebenarnya lain,tetapi Alda telah menyanyikan lirik lagu ini.Kesahihan sebena cerita ini tidak diketahui.


Untuk rekod, Alda meninggal dunia kira-kira tiga hari selepas lagu ini disiapkan, namun yang menjadi misterinya, tak siapa tahu siapa pencipta lagu ini.
Lebih menimbulkan misteri, bila ada yang mendakwa lagu ini hanya ditemui selepas kematiannya.Macam-macam hal…
Apapun bersamalah kita sedekah Al-Fatihah kepada arwah…
hal141206alda_lg

MENANTI KEKASIH
Malam sunyi ku sendiri
Duduk sepi diatas pohon
Ku biarkan rambut ku terurai
Tanpa kaki kelelawar
Anjing & bulan purnama
Ku menanti kekasihku
Yang belum mati
Kapan mati kekasihku
Ku menanti kau disini
Ayo mati bunuh diri
Agar kita jumpa lagi
Seperti dulu (ketawa)
Mana mungkinku kembali
Hidup lagi seperti dulu
Kecuali engkau mati
Mohon mengerti
P/S : Cube dengar bunyi mengilai-ngilai dalam lagu tu...seram sioott mcm real.

Dah baca klik LIKE (^_^)

Kisah Menyeramkan Di Petronas Jalan Subang Airport





Ini merupakan pengalaman dan kisah benar seorang lelaki yang mana sangat menyeramkan. Kejadian berlaku di Petronas Jalan Subang Airport.

Aku nak kongsi cerita dengan korang semua apa yang aku alami malam tadi, selalunya setiap hari Isnin dan Khamis aku ada game badminton, mula jam 09.00pm hingga 11.00pm, seperti biasa kalau ada game badminton aku akan lepak di ofis, buat apa yang patut sementara menunggu waktu game tu start.

Sebabnya nak ulang alik rumah ke dewan tu jauh beb…. Jimat kos konon-kononnya, selalunya bila nak pergi main badminton aku akan usung laptop aku, sebab habis game terus balik rumah. Tapi semalam entah apa
punya angin atau buang tebiat agaknya… aku plan lepas badminton pergi ofis siapkan kerja sikit, ambil laptop dan balik… bodoh punya perancangan.


Selesai badminton lepak ngan kawan-kawan minum kat mapley, sampai ofis dah jam 12.00 lebih, mengadap laptop sempat la buat posting yang cut and paste jer… tu yang kat bawah tu, nak siapkan kerja konon… hampeh… badan letih boleh perah otak ke… tup-tup masuk pulak sms dari Puan Permaisuri berbunyi “Balik pukul berapa, tolong beli susu Aleeya dah habis, sori lambat bagitau”, aku jawap ” Ok…” jer…,

Kepala otak menerawang… kat mana aku nak beli tengah malam buta ni…, sambil kemas barang dan kunci ofis, cari kat kedai tujuh sebelas takda… merayau cari dan cari jumpa juga akhirnya tapi paket kecil, boleh la… janji ada stok buat sementara dan si kecil aku tu tak kelaparan malam ni, usaha tangga kejayaan beb

Dalam perjalanan balik, aku singgah di Petronas Subang Airport untuk mengisi minyak, waktu tu lebih kurang sudah pukul 2.00am macam tu lah… selesai isi minyak sewaktu nak keluar dari kawasan stesyen minyak tu…., aku rasa lain macam jer…. bila masuk jalan besar… aku rasa kereta aku berat semacam dan bulu roma meremang semacam jer… dalam hati aku berkata “something wrong somewhere” dan aku lihat cermin pandang belakang.. pergh… berderau darah aku dan mulalah tak tentu arah….

Dalam pada itu aku buat-buat pandang ke kerusi sebelah kiri sambil menjeling ke belakang… alamak kompom ada something kat kerusi belakang …, lepas tu…. aku :country-regioncuba nak alihkan cermin pandang belakang… tapi risau pulak nanti aku tak nampak aktiviti dia kat belakang, buatnya dia hulur tangan kat leher aku lagi naya…nak tak nak tabahkan hati dan kontrol macho….

Tiba-tiba jer aku dah mula berpeluh kerana terkejut dan gabra…, bila aku dah dapat kontrol diri dan hilang rasa panik, mental dalam keadaan stabil aku mula baca apa yang patut dan bercakap dengan minah yang tak di undang ni, rambutnya lurus menjurai melepasi bahu dan berbaju hitam ke kelabu aku tak pasti… kerana dalam keadaan samar berharapkan lampu jalan… mungkin baju lusuh dah lama tak basuh agaknya… sayangnya muka dia aku tak nampak… adakah secantik model kapal selam atau secantikmodel Indonesia yang berumur 17 tahun tu atau seiras Angelina Jolie… aku tak pasti

Aku kata padanya “Engkau makhluk, aku pun makhluk, Pencipta kita ALLAH SWT, bezanya aku ini makhluk yang dimuliakan, engkau naik kereta aku tanpa izin, aku hantar kau ke tempat kau naik tadi, dan aku nak kau turun di situ” korang bayangkanlah suara aku bercakap masa tu.. tergagap… gagap… macam MB Selangor tu… kalau akad nikah sah kena ulang berpuloh kali… tapi nak buat macam mana, darurat…beb… itu pun aku bersyukur pasal dia tak menjawap balik… kalau tak macam manalah suara dia… sure lentok habis macam si minah di belakang kowloon agaknya…

Sesiapa yang tahu jalan dari Subang Airport menghala ke lebuhraya persekutuan boleh agak berapa jarak jauhnya, nasib baik sekarang ni dah ada U-turn kat Ara Damansara, so aku buat U-turn kat situ dan menghala ke arah bulatan Subang Airport untuk buat u-turn sekali lagi menghala ke Stesyen Petronas tadi…, tapi seksanya kereta aku punya berat tak tau nak dibayangkan….. terasa macam pandu 30km sejam dengan beban kayu balak 50tan untuk sampai ke Petronas tu

Sambil memandu sambil menjeling cermin tengok dia ada lagi ke tak ada… aku tak tau nak meluahkan macam mana perasaan aku waktu dan ketika itu, yang pasti mulut aku berkumat kamit baca ayat qursi dan bermacam lagi dengan zikirullah, jiwa aku, dadaaku, perut aku semuanya tak tenteram… barcampur baur jadinya… tapi minah tu cool aje kat tempat duduk belakang… macam takda apa-apa jer…. tak terasa panas ke dengan ayat-ayat cinta yang aku baca tu… pelik juga… atau aku yang tersalah mengungkapkan ayat-ayat cinta padanya… pasal tu takda respons…kecewa betul…

Sampai jer… kat petronas tadi, aku berhentikan kereta dan turunkan cermin tingkap belakang kiri dan kanan sambil cakap kat dia ” Ok… saudari kita dah sampai… boleh turun di sini” sambil menjeling cermin pandang belakang… alamak apasal dia ada lagi… tak nak turun ke… dah la aku jadi drebar tak berbayar, takan nak suruh aku bukakan pintu pula… kacau macam ni…dalam waktu fikiran aku berkecamuk tu tiba-tiba terperasan ada kereta bagi lampu tinggi dan secara automatik aku menoleh ke arah cermin sisi sebelah kanan, apabila aku toleh semula ke cermin pandang belakang… minah tu dah takda…, aku pusingkan badan menoleh ke belakang untuk kepastian…. wokeh … kompom dia dah blah… masa bila dia keluar pun aku tak tau… pantas betul…

Aku tadah tangan, berdoa.. ucapkan syukur alhamdulillah… aaminnn…. dan ucapkan selamat jalan kat dia suruh dia takecare and becareful dan aku pun apalagi… pecut kereta semahunya… aku tekan pedal minyak rasa ringan semacam jer… berdesup perginya… tengok meter… fuhhh… 160… aku slowdown… sambil-sambil tu mata meliar juga dengan harapan dia tak follow aku lagi…. manalah tahu dia terlupa nak ucapkan terima kasih masa turun tadi… sambil terbang kat tepi tingkap.. tapi ada bau wangi yang ditinggalkan… macam bau bunga melor kalau tak silap aku… dan aku pun malas nak ambik pot… sangat… pasal bau tu… janji aku selamat.

Sampai jer… di luar pagar rumah… aku teringat pesan orang tua-tua… aku pun tak jadi masuk rumah dan pergi lepak sorang-sorang pekena teh tarik dulu kat restoran mamak sambil layanastro, dalam setengah jam baru balik rumah, baca-baca apa yang patut, basuh kaki, ludah kiri kanan dan masuk rumah…. cumanya aku tak boleh tidur dan lelapkan mata…. masih terbayang-bayang lagi pada minah tu…. adakah aku dah jatuh cinta padanya…. ha..ha..ha… minta laluan… minta…laluan… idak ler…teman…

Saat aku taipkan cerita ini sekarang, aku masih berfikir dan merenungkan perkara malam tadi tuh… mungkin ada hikmahnya dan aku masih tercari-cari lagi jawapannya… apa pun syukur alhamdulillah… sifat takut dan panik dapat aku atasi walaupun kecut perut jugak dibuatnya.

Lagipun mungkin kerana pengalaman dengan ganguan makhluk halus sebelum-sebelum ini membuatkan aku terkawal sikit, walaupun terkejut pada mulanya… padahal sebelum ini aku hanya bertemu sipi-sipi jer dan dari jarak jauh…. bukannya face to face macam ni dalam suasana yang agak lama masanya.
Nasihat serta petua orang-orang tua yang aku gunakan pun banyak membantu… dan tak lupa juga nasihat secara lansung dan tidak lansung dari Ayahanda Mountdweller yang luas pengalamannya dalam dunia mistik pun banyak membantu juga.

Jadi itulah pengalaman “Jangan Pandang Belakang” yang terjadi pada aku malam tadi yang aku dapat kongsikan dengan kalian semua, dan aku berharap perkara ni takan berulang lagi… tapi kalau korang nak cuba boleh juga, pergilah test kat tempat yang aku cakapkan tu… manalah tahu ada rezeki korang berjumpa dengan si dia tu… untung sabut timbul… boleh buat bini

Sebelum ini pun ada juga aku dengar cerita berkenaan Langsuir kat Bulatan Subang Airport tu, cumanya tak sangka boleh berlaku pada aku malam tadi… aku ingatkan hanya rekaan semata-mata… rupanya real…. wa cakap lu…. tapi aku rasa ini hantu baik la agaknya… sebabnya dia tak cekik aku dan dapat aku berkongsi cerita ni dengan korang...


(Sumber forum cari)



Dah baca klik LIKE (^_^)

Cara Kreatif Elak Kereta Dari Dicuri





Memang kreatifkan, takde siapa pun berani curi..

Dah baca klik LIKE (^_^)

Jalan 30KM Sehari Hantar Anak Ke Sekolah

  • Jalan kaki 30 km demi anak
 1 / 1 
SEORANG bapa tunggal di China setia mengendong anak lelakinya yang kurang upaya dan berjalan sejauh 30 kilometer setiap hari hanya untuk menghantar anaknya ke sekolah.

Walaupun kedua kaki dan tangan serta belakang badannya sakit dan membongkok, Xiao Xukang, 40 an rela demi untuk melihat anaknya, Xiao Qiang, 12, mendapat pendidikan sempurna.

Sejak September lalu, Xukang membawa Xiao dengan meletakkan kanak-kanak itu ke dalam bakul yang diikat di belakang badannya dan berjalan ke sekolah di bandar Fengyi, wilayah Sichuan kira-kira 7 km dari rumahnya.

Disebabkan tiada bas sekolah atau pengangkutan awam, Xukang mengambil inisiatif sendiri iaitu menghantar anaknya ke sekolah dengan berjalan kaki.

Setiap hari, Xukang memulakan rutin harian seawal jam lima pagi untuk menyediakan sarapan dan makan tengah hari anaknya sebelum ke sekolah.

Kemudian dia akan pulang semula ke rumah untuk bekerja dan ke sekolah semula untuk mengambil Xiao pulang.

"Saya tahu dia tidak sempurna, namun dia punya hak untuk belajar seperti kanak-kanak lain. Saya ada mencari sekolah yang lebih dekat, tetapi tidak pernah diterima.

Malah, satu-satunya sekolah yang dapat menerima dia adalah Sekolah Rendah Fengyi yang memerlukan saya berjalan kaki lebih 7 km setiap hari," katanya.

Walaupun menyedari anaknya kurang upaya, Xukang bagaimanapun menyimpan impian untuk melihat anaknya masuk kolej dan mencapai cita-citanya. - Mail Online

Dah baca klik LIKE (^_^)

Fenomena Luar Biasa Ombak Dilangit

Jika sekali pandang ia seperti pecahan ombak di lautan. Kelihatan bergulung-gulung dan beralun. Namun, situasi ini bukan berlaku di lautan, tetapi dilangit!

Billow Clouds

Menariknya, keadaan langit ketika itu kelihatan sangat cantik dengan bentuk yang sedemikian.

Ia sebenarnya merupakan satu fenomena awan yang berbentuk seperti ombak. Awan ini turut dikenali dengan beberapa nama. Antaranya, Kelvin-HelmholtzKelvin Wave ataupun Billow Clouds.

Pembentukan awan Kelvin-Helmholtz merupakan satu fenomena di atmosfera yang jarang sekali berlaku. Awan jenis ini walau bagaimanapun mudah dikenal pasti kerana rupa bentuknya seperti ombak dipermukaan laut.

Fenomena ini pernah berlaku pada 16 Disember 2011 di Birmingham, Alabama, Amerika Syarikat. Ketika kejadian, kelihatan satu siri gelombang yang bergerak secara perlahan-lahan dan serentak. Fenomena tersebut juga menggambarkan seolah-olah berlakunya satu tsunami yang sangat besar dilangit.

Kelvin-Helmholtz in Birmingham, Alabama
Kelvin-Helmholtz.

Fenomena awan yang menakjubkan ini dikenali sebagai ketidakstabilan Kelvin-Helmholtz. Nama tersebut adalah hasil dari gabungan nama dua orang saintis yang menerangkan tentang fenomena ini iaitu Lord Kelvin yang merupakan seorang Baron dari Scotland dan Herman Helmholtz, seorang ahli fizik dari Jerman.

Fenomena ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor. Antara faktor utama penyebab fenomena ini adalah kerana pergeseran yang berlaku antara dua lapisan udara dalam awan.

Kedua-dua lapisan udara itu mempunyai ciri karakter dan ketumpatan yang berbeza. Kajian menunjukkan bahawa lapisan atas adalah lapisan yang berketumpatan rendah. Manakala lapisan bawah pula berketumpatan tinggi.

Billow Clouds [2]

Ia juga boleh terjadi disebabkan perbezaan suhu di atmosfera. Jika cuaca dalam keadaan panas, bahagian lapisan udara yang bersuhu tinggi akan melapisi bahagian yang bersuhu rendah. Udara yang padat serta angin yang kuat dikedua-dua lapisan tersebut akan menyebabkan proses perolakan berlaku.

Apabila kedua-dua arus bertemu dan lapisan udara di bahagian atas pula bergerak lebih laju berbanding dengan lapisan udara di bahagian bawah, ia menyebabkan lapisan awan seperti ini terbentuk.

Faktor ini dilengkapi dengan pergerakan kedua-duanya yang saling berbeza arus. Selain daripada itu, faktor densiti iaitu berat awan juga turut menyumbang kepada pembentukan awan ini. Lapisan yang densitinya berat akan berusaha untuk berada di bawah lapisan yang berdensiti kurang.

Secara logiknya, apabila ada dua perbezaan di antara berat dan ringan, secara automatiknya, benda berat akan berada di bawah. Manakala benda ringan akan berada di atas.

Billow Clouds and Kelvin-Helmholtz
Fenomena luarbiasa ombak dilangit.

Merujuk kepada fenomena ini, lapisan yang berdensiti berat sentiasa akan berada di bawah yang berdensiti kurang.

Apabila wujudnya faktor tiupan angin yang kuat dan berlawanan arus, lapisan yang berdensiti berat ini akan berusaha untuk berada di bawah lapisan yang berdensiti kurang. Disebabkan itu, berlakulah satu pergolakan dan awan seperti ini akan terbentuk.

Fenomena seperti ini bukan sahaja berlaku di langit malah ia juga berlaku di dalam laut. Konsepnya adalah sama, apabila adanya situasi dua lapisan yang berbeza karakter ketumpatan bertembung.

Dan tahukah anda, fenomena seperti ini dikatakan pernah berlaku di Malaysia pada 30 Disember 2011 yang lalu. Ia berlaku di Segamat, Johor dan Labuan, Sabah. Ketika itu negara kita berada pada musim tengkujuh.


Dah baca klik LIKE (^_^)

Misteri Tengkorak Gergasi Kaum Ad

Sekitar tahun 1990, dunia digemparkan dengan pendedahan beberapa keping gambar yang menunjukkan tengkorak dan rangka manusia yang begitu besar.

Misteri Tengkorak Gergasi, Mereka Kaum 'Aad!

Umumnya, ramai saintis berpemikiran Darwin menganggap rangka itu sebagai beruk gergasi. Mereka bermati-matian mempertahankan apa yang mereka percaya sebagai bapa kepada generasi homo sapiens baru.

Bagaimanapun, disebalik kekalutan itu, muncul sekumpulan orang yang mendakwa gambar itu cuma rekaan komputer semata-mata, mana mungkin ada manusia sebesar itu! Tulang tibia saja pun sudah setinggi manusia biasa, apa lagi tengkoraknya!

Mereka mendakwa penyebaran gambar itu ada kaitan dengan teknologi CGI dan juga perisian animasi komputer yang baru.

Namun, selepas diteliti sekumpulan penyelidik gambar, ia disahkan sebagai imej sebenar dan bukannya objek buatan mahupun 'Superimpose'.

Misteri Tengkorak Gergasi, Mereka Kaum 'Aad! [3]

Berdasarkan kenyataan itu, akhbar tabloid Britain membongkar kisah ini dengan mengaitkannya dengan aktiviti cari gali gas. Menurut laporan berita, penemuan rangka ini berlaku secara tidak sengaja apabila sekumpulan penyelidik dari syarikat Aramco membuat kerja-kerja penggalian gurun di kawasan yang bernama Rub Al-Khali.

Berdasarkan maklumat penduduk tempatan, kawasan ini diklasifikasikan sebagai kawasan terbiar yang tidak diduduki manusia.

Malah setakat yang diketahui, tiada kafilah yang menggunakan laluan ini untuk ke sesebuah tempat.

Soalnya, bagaimana tiada seorang pun bangsa Badwi yang mengetahuinya, sedangkan mereka adalah pakar laluan gurun?

Milik siapakah rangka besar ini? Tidakkah sebelum ini ada pengkaji yang menemuinya dan kenapakah ia dirahsiakan begitu lama?

Atlantis of The Sands - The Search for The Lost City of Ubar

Menurut penulis buku Atlantis of The Sands - The Search for The Lost City of Ubar, Ranulph Fiennas, rangka besar ini sebenarnya datang daripada sebuah bandar yang musnah akibat bencana alam. Kota ini bernama Uber atau Wabar. Lebih tepat lagi, inilah kota Iram yang tenggelam dan runtuh akibat bencana!

Kewujudan kota Iram telah dinyatakan di dalam Al-Qur'an. Ia didiami oleh bangsa yang sangat hebat dan kuat. Mereka adalah kaum 'Aad!

Kehebatan bangsa ini adalah pada tubuh badan mereka yang sangat besar dan kekuatan yang sangat gagah.

Mengikut rekod, bandar yang disebut di dalam Al-Qur'an telah ditemui seorang ahli arkeologi amatur bernama Nicholas Clapp.

Harun Yahya - Kaum-kaum Yang Pupus

Menurut tulisan Harun Yahya dalam buku Kaum-kaum Yang Pupus menjelaskan, Nicholas menemui Iram melalui sebuah buku lama berjudul Arabia Felix. Buku ini ditulis seorang pengembara Inggeris bernama Bertram Thomas pada tahun 1932.

Perkataan Felix merujuk maksud kepada bahagian selatan semenanjung tanah Arab. Orang-orang Rom memanggil kawasan ini sebagai Felix kerana menganggap ia sebagai 'Tanah Arab Yang Bertuah'

Ini kerana kedudukan kawasan ini menjadi laluan perdagangan antara timur dan barat menyebabkan ia diiktiraf sebagai sesuatu yang sangat berharga.

Thomas, dalam buku ini mengakui pernah mengembara dengan unta kesebuah kawasan yang mempunyai runtuhan kota purba. Menurut panduan Bertram Thomas, terdapat sebuah trek yang terbentang luas di antara bukit pasir. 

Runtuhan Kota Ubar
Runtuhan Kota Ubar.

Melalui celah bukit ini akan kelihatan bandar Ubar. Didalamnya terdapat taman-taman kurma dengan dinding kubu yang diperbuat dari perak. Sebahagian dinding telah tenggelam dibawah. Kawasan ini dinamakan Ramlat Shu'ait.

Bagaimanapun, nota panduan Thomas tidak menyatakan masa yang diambil untuk membuat perjalanan ini. Thomas hanya menyatakan, perjalanan ke situ sangat lama. Antara sebuah lokasi dengan lokasi lain sukar untuk dicam kerana hawa gurun panas dan permukaan serupa sepanjang perjalanan.

Berdasarkan kepada informasi yang diberikan Thomas Bertram, Nicholas Clapp percaya bandar ini benar-benar wujud. Cuma dia perlu membuktikan dahulu kewujudan lokasi ini.

Peta Kota Ubar

Hanya berdasarkan kepada minat, Clapp memulakan kajian dengan menjejaki maklumat dan peta lama yang tersimpan di perpustakaan Huntington California.

Penyelidikan singkat ini menemukan Clapp dengan peta lama yang dilakar ahli geografi Mesir Yunani, Ptolemy. Peta ini bertarikh sekitar 200 tahun Sebelum Masihi. Ia menunjukkan lokasi sebuah bandar purba seperti yang diceritakan Thomas. Peta ini juga menunjukkan arah dan cara untuk sampai ke sana.

Berbekalkan maklumat ini, Clapp cuba meyakinkan pihak NASA supaya mengambil gambar dari angkasa lepas mengikut koordinat peta Ptolemy.

Ubar photographs from the Space
Imej satelit Kota Ubar.

Hasilnya, sesuatu yang sangat menakjubkan. Mereka menemui tembok dan tiang bangunan yang tertimbus. Selepas diperincikan, ia adalah sebuah bandar yang disebut dalam Al-Qur'an sebagai Iram.

Benarlah kata-kata Allah di dalam Al-Qur'an. Kaum yang mendiami bandar ini telah dimusnahkan Allah dengan ribut yang sangat dahsyat.

Firman Allah dalam surah Al-Haaqqa ayat 6 hingga 8 menjelaskan bagaimana peristiwa bencana yang disebut pengkaji arkeologi sebagai kemusnahan akibat bencana.

Malangnya, pengkaji arkeologi barat langsung tidak tahu bahawa kaum ini dimusnahkan kerana mereka bangsa yang angkuh lagi sombong!

"Adapun 'Aad (kaum Nabi Hud), maka mereka telah dibinasakan dengan angin ribut yang kencang, yang melampau-lampau kencangnya. Yang diarahkannya menyerang mereka tujuh malam lapan hari terus menerus; (kalaulah engkau menyaksikannya) maka engkau akan melihat kaum ini bergelimpangan mati, seolah-olah mereka: batang-batang pohon kurma yang (tumbang dan) lompang. Dengan yang demikian, dapatkah engkau melihat lagi sisa-sisa mereka (yang masih hidup)?" Surah Al-Haaqqa: Ayat 6 hingga 8.


Dah baca klik LIKE (^_^)

Misteri Batu Nisan Bernyawa

Mungkin ramai tidak percaya kejadian aneh enam batu nisan di perkuburan lama di Bertam, Gua Musang, Kelantan, hidup dan semakin tinggi sehingga mencapai ketinggian seorang dewasa.

Misteri Batu Nisan ‘Bernyawa’

Perkuburan lama dipercayai berusia lebih 150 tahun di Kampung Lintang itu ditemui penduduk lebih 30 tahun lalu.

Menurut cerita, tiga orang yang meninggal dunia dikebumikan di kubur berkenaan dengan batu nisannya daripada serpihan batu gua.

Bagaimanapun, enam daripada puluhan batu nisan di situ dipercayai hidup dan menjadi semakin ting­gi, sedangkan batu nisan lain dalam keadaan biasa saja.

Kampung Lintang dibuka hampir 200 tahun lalu oleh penduduk yang bekerja sebagai penanam padi dan pekebun buah-buahan.

Selepas itu, kebanyakan mereka berhijrah ke kawasan lain untuk menikmati kemajuan terutama perhubungan jalan raya, tetapi pada tahun 60-an dibuka semula oleh generasi baru sebelum menemui kubur lama itu.

Hanya enam penduduk yang membuka semula penempatan baru di kampung berkenaan dan menemui kubur lama yang mempunyai batu nisan aneh itu.

Namun, sesetengahnya berpindah pula ke Kampung Kuala Sungai di seberang sungai berkenaan kerana dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk sekolah, bekalan air paip dan elektrik.

Kampung lama itu ditinggalkan dan terbiar begitu saja dengan beberapa rumah usang yang menung­gu masa menyembah bumi. Sejarah yang tinggal hanya kubur lama berkenaan sebagai bukti mereka orang terawal tinggal di situ.

Perjalanan ke kubur lama di kampung itu ha­nya menerusi bot sungai dari Pekan Bertam Baru dengan mengambil masa hampir 50 minit menyusuri Sungai Galas.

Di kawasan itu juga ­terdapat sebuah kampung terpencil yang ha­nya ­mempunyai sebuah rumah didiami sepasang suami isteri.

Seorang penduduk, Nik Lah Nik Yaacob, 80, berkata, dia tinggal di kampung itu bersama lima rakannya sejak 1963.

Menurutnya, pada waktu itu dia menaiki bot dari Kuala Krai ke kawasan berkenaan untuk membuka tanah.

“Ketika mula menjejakkan kaki ke kampung berkenaan, pak cik dan yang lain menemui kubur lama itu termasuk batu nisan hidup semakin meninggi serta dikelilingi hutan.

“Melihat keadaan itu, penduduk bergotong-royong membersihkan kawasan kubur dan sekitarnya, namun ia terbiar semula kerana sudah tidak ada lagi penduduk. Cuma pak cik bersama isteri masih kekal tinggal walaupun keadaan begitu sunyi di sini,” katanya.

Dia belum bercadang untuk berpindah ke kampung lain berhampiran kerana lebih selesa tinggal di situ, malah cintanya kepada kawasan berkenaan sehingga tidak mahu meninggalkan tanaman yang sekian lama diusahakannya.

Misteri Batu Nisan ‘Bernyawa’

“Ramai orang luar datang ke sini mahu melihat batu nisan itu akan menemui pak cik kerana pak cik orang yang paling lama tinggal di kampung ini tetapi sejarah sebenar kubur itu tidak diketahui sepenuhnya.

“Jika difikirkan, adalah tidak munasabah sekira­nya orang dulu sanggup memikul sebuah batu sepanjang lebih dua meter dan dijadikan batu nisan untuk orang meninggal dunia. Tentu mereka hanya memacakkan batu bersaiz kecil saja,” katanya.

Nik Lah berkata, bukan sedikit orang meninggal dunia dikebumikan di tanah kubur berkenaan, malah boleh jadi ratusan orang berdasarkan banyak pokok yang sudah di tanam bersama batu nisan itu.

Dia juga tidak mengetahui nama si mati dan tarikh sebenar kematian mereka yang dikebumikan di tanah perkuburan itu tetapi penemuan enam batu nisan bersaiz ganjil dianggap luar biasa berbanding batu nisan lain.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Lulut, Kuala Sungai, Yasok Che Kar mengakui pernah tinggal di Kampung Lintang.

Menurutnya, penduduk yang pernah tinggal di situ berasa agak terkejut dengan penemuan batu nesan kubur lama itu, namun keadaannya yang semakin mening­gi tidak dapat dipastikan puncanya.

“Keganjilan itu membuat­kan kampung berkenaan menjadi terkenal dan mula dilawati pihak luar.

“Bagaimanapun, keba­nyakan penduduk kampung berkenaan sudah berpindah ke Kampung Lulut kerana banyak kemudahan disediakan kerajaan berbanding Kampung Lintang yang tidak mempunyai jalan perhubu­ngan,” katanya.

Sumber: Hmetro Online


Dah baca klik LIKE (^_^)

10 Kehilangan Pesawat Yang Menggemparkan Dunia

Kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang dalam penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Beijing, China pada 8 Mac 2014 terus menjadi teka-teki.

Kejadian malang itu mengingatkan dunia kepada 10 lagi insiden misteri membabitkan pelbagai jenis pesawat dalam tempoh beberapa dekad lalu.

Air France 447

Air France 447

Pesawat Airbus A330 dari Rio ke Paris yang membawa 288 penumpang dan anak kapal hilang di Lautan Atlantik pada tahun 2009. Laporan akhir menunjukkan tiub pesawat dihalang kristal ais hingga menyebabkan sistem autopilot gagal berfungsi. Kotak hitam pesawat hanya ditemui pada Mei 2011 bersama 104 mayat. Malangnya, mayat 74 orang lagi penumpang masih gagal ditemui.

EgyptAir 990

EgyptAir 990

Misteri menyelubungi nahas pesawat EgyptAir 990 yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa John F Kennedy di New York pada 31 Oktober 1999 menuju ke Kaherah. Pesawat Boeing 767 itu terhempas di selatan Lautan Atlantik berdekatan Massachusetts dan mengorbankan 217 penumpang dan anak kapal.

Penerbangan 571

Flight 571

Pesawat sewa Tentera Udara Uruguay yang membawa 45 penumpang dan anak kapal termasuk pasukan ragbi dari Montevideo terhempas di Banjaran Andes dalam keadaan cuaca buruk pada 13 Oktober 1972. Mereka hanya ditemui selepas 72 hari selepas dua penumpang mengambil risiko melalui trek pergunungan selama 10 hari.

Penerbangan 191

Flight 191

Pada 1979, American Airlines 191, terhempas selepas beberapa minit berlepas dari lapangan terbang O'Hare di Chicago, menyebabkan 258 penumpang dan 13 anak kapal terbunuh. Pesawat X-15 191 yang terhempas pada 1967 pula menyebabkan juruterbangnya terbunuh.

Star Ariel

Star Ariel 17 Jan 1949

Satu lagi pesawat British South American Airways (BSAA), Star Ariel hilang ketika penerbangan dari Bermuda ke Jamaica pada 17 Januari 1949. Ia adalah pesawat yang sama seperti Star Tiger, cuma bezanya ia terbang dalam keadaan cuaca elok namun berhadapan masalah komunikasi sepanjang penerbangan.

Star Tiger

Star Tiger 30 jan 1948

Pesawat BSAA kedua, Star Tiger, hilang selepas terbang dari Santa Maria di Azores ke Bermuda pada 30 Januari 1948. Dalam penerbangan 12 jam itu, pesawat itu terbang rendah untuk mengelakkan angin dan mengikuti pesawat Lancastry yang ditugaskan mengesan cuaca buruk di kawasan Segi Tiga Bermuda. Pesawat peninjau tiba pada jam 4 pagi, namun Star Tiger hilang dan tidak dapat dikesan sehingga ke hari ini.

Star Dust

BSAA Star Dust Lancaster

Apabila BSAA Star Dust, pesawat awam mirip pengebom Lancaster hilang ketika penerbangan dari Buenos Aires, Argentina ke Santiago, Chile pada tahun 1947, ia meninggalkan banyak persoalan yang tidak terjawab. Pesawat itu tidak pernah sampai ke destinasinya, tetapi pengendali radio itu berjaya menghantar satu mesej samar melalui kod morse 'STENDEC' sebelum ia hilang. Star Dust hanya ditemui 50 tahun kemudian apabila dua pendaki Argentina menemui serpihan enjin dan pakaian.

Penerbangan 19

Flight 19

Pada petang 5 Disember 1945, enam tentera laut dikhuatiri hilang dan sekaligus memulakan lagenda Segi Tiga Bermuda. Satu jam setengah selepas berlepas dari Fort Lauderdale, Florida, juruterbang melaporkan sistem pesawat mengalami gangguan, kedua-dua kompas pesawat gagal berfungsi!

Glenn Miller Hilang Di Selat Inggeris

Glenn Miller 1944 Missing Flight

Sebelum kehilangannya, pemuzik ini mengadakan persembahan di England untuk Tentera Perikatan dan Tentera Darat Amerika Syarikat pada musim panas 1944. Keesokannya, dia terbang ke Paris untuk menghiburkan askar di Perancis. Mereka bertolak dari Ladang RAF Tinwood dan dipercayai hilang di Selat Inggeris.

Amelia Earnhart mengelilingi dunia

Amelia Earnhart mengelilingi dunia

Juruterbang wanita Amerika Syarikat ini hilang bersama pesawat Lockheed Electra pada 2 Julai 1937 ketika dia dan pembantunya, Fred Noonan cuba mengelilingi dunia. Dia yang juga wanita pertama terbang solo merentasi Atlantik, hilang berhampiran Pulau Howland di Lautan Pasifik.

Sumber : Sentiasapanas.com


Dah baca klik LIKE (^_^)

Pakaian Warna Kuning Bahaya Dipakai?

Setiap orang mempunyai warna kesukaan masing-masing, termasuk kuning. Satu kajian mendapati, penggunaan warna kuning dikaitkan dengan risiko kesihatan yang serius.

>>>>>>>>
Gambar hiasan.

Berdasarkan penemuan awal daripada kajian sebelumnya mendapati, bahan kimia beracun yang dikenali sebagai bifenil berpoliklorin (PCB), ditemui dalam pewarna kuning pada pakaian dan peralatan cetakan.

Bahan kimia itu dianggap mungkin menjadi karsinogen kerana diketahui dapat menyebabkan kanser pada haiwan, namun kesannya terhadap manusia belum diketahui.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat mendapati, bahan kimia tersebut dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi berbanding kecacatan ketika lahir, kanser dan masalah perkembangan anak.

Penyelidik dari Universiti Rutgers di New Jersey, AS, Lisa Rodenburg berkata, produk kegunaan harian paling banyak mengandungi bahan kimia terbabit.

Kajian yang dimuatkan dalam jurnal Environmental Science & Technology itu menguji 16 helai pakaian kuning dan 28 sampel kertas.

"Sebanyak 16 sampel pakaian dan 26 sampel kertas disahkan positif bahan kimia terbabit.

"Penggunaan bahan ini berada pada fasa yang membimbangkan dan dikhuatiri jika pengguna telah berusaha menghindari produk berwarna kuning, mereka masih berisiko terkena racun tersebut melalui udara dan air, yang akhirnya dapat masuk ke dalam tubuh mereka," jelasnya.

Ujarnya, PCB juga boleh memasuki tubuh manusia melalui makanan atau minuman yang terdedah kepada bahan tersebut.


Dah baca klik LIKE (^_^)