10 Pokok Tertua di Dunia

Bayangkan hidup selama beribu-ribu tahun, selama berdekad dan berabad sambil memerhatikan peradaban dunia yang silih berganti. Menjadi saksi bisu kepada peristiwa dunia dan terus kekal sehingga hari ini. Demikian lah kisah sepi pokok-pokok yang tertua wujud di dunia. Di sini saya senaraikan 10 jenis pokok yang tertua di dunia.
1. Methuselah

Pokok pine berusia hampir 4, 800 tahun ini yang berada di Great Basin Bristlecone, Nevada. Namun ada pokok yang paling tua sekali yang digelar nama Prometheus telah dipotong pada 1964 sehingga menimbulkan kontroversi.



2. Sarv e-Abarkooh

Pokok Sarv e-Abarkooh ini adalah jenis pokok cypress yang berusia hampir 4 000 tahun dan berada di Abarkooh, Iran. Juga dikenali sebagai 'Zoroastrian Sarv', maka pokok ini merupakan lambang masyarakat Iran dan aktiviti keagamaan
.



3. Llangernyw Yew
Pokok ini juga memainkan peranan penting dalam masyarakat di Wales. Pokok jenis ini banyak ditanam di kubur bagi menandakan keabadian hidup sama seperti hayat pokok ini sendiri.


4. Alerce
Jenis pokok ini telah dikesan hidup sejak 35 juta tahun dahulu melalui fosil-fosilnya. Walaubagaimanapun, pokok yang tertua ini hanya berusia 3 500 tahun, merupakan jenis Patagonian Cypress yang juga dikenali sebagai Alerce. Hidup subur di Chile
.


5. The Senator
Bald Cypress ini lebih dikenali sebagai The Senator, dijumpai di Florida, Amerika Syarikat. Berusia antara 3 400 hingga 3 500 tahun, pokok ini juga merupakan pokok yang terbesar di Sungai Mississippi
.



6. Patriach
Satu lagi penghuni asal Amerika Selatan adalah pokok 'Patriarca de Floresta di Brazil. Merupakan pokok terbesar di Hutan Atlantik, pokok ini dijangka berusia 3 000 ribu tahun.



7. Alyshun
Pokok yang juga dikenali sebagai 'Pokok Suci Alishan' di Taiwan, dijangka berusia 3 000 tahun. Walaubagaimanapun, pada 1 Julai 1997, pokok ini telah tumbang disebabkan oleh hujan ribut yang dahsyat.





8. Old Chestnut
Merupakan pokok Chestnut yang tertua di dunia dan dikenali sebagai ' Pokok 100 ekor Kuda'. Pokok ini boleh ditemui di San D Alfio, Sicily. Dijangkakan berusia dalam lingkungan 2 000 hingga 4 000 tahun.


9. General Sherman
Antara merupakan pokok purba jenis Giant Sequoia yang termuda. Boleh ditemui di Sequioa National Park, dipercayai berusia 2 300 hingga 2 700 tahun. Juga dikenalpasti sebagai pokok terbesar di dunia jika diukur pada isipadu kayu.





10. Jhomonsugi
Pokok yang paling muda dalam kalangan pokok yang pling tua. Pokok Jhomonsugi ini boleh ditemui di Yakushima, Jepun di katakan mungkin berusia 2 170 tahun sehingga lah 7 200.




Sejauhmanakah lagi pokok-pokok ini boleh terus bertahan?


Dah baca klik LIKE (^_^)

Bunga Lutsinar




Kelopak bunga Diphylleia grayi (Skeleton Flower) yang berwarna putih seketika menjadi lutsinar selepas terkena titisan air hujan. Bunga yang indahdan cantik ini boleh didapati di kawasan sejuk seperti di pergunungan China dan Jepun dan kebanyakan tumbuh di tempat yang teduh dan redup.

Bunga Diphylleia grayi mekar antara bulan Mei hingga Julai. Perubahan bentuk kelopak bunga dari putih menjadi lutsinar terjadi apabila terkena titisan air hujan dan akan kembali menjadi berwarna putih selepas kering.









Dah baca klik LIKE (^_^)

Pokok Kelapa Bercabang


Pokok kelapa ni bercabang dan mempunyai dahan seperti pokok biasa. Sungguh misteri.

Dah baca klik LIKE (^_^)

Tangisan Syahdu : Kisah Seram Di Kolej Matrikulasi Kedah

Tangisan Syahdu : Kisah Seram Di Kolej Matrikulasi Kedah

Kiriman terkini cerita hantu kali ini dikirimkan oleh Encik Syafiq Ramly dari Kedah. 
Cerita yang diterima ini tidak di-edit, diolah semula mahupun di pruf balik. Segala tatabahasa tunggang-langgang ke, salah eja ke semua tanggungjawap pengirim sendiri.

---------------------------------

Assalamualaikum..pertama sekali..sorry sebab takde gambar even blog nie bertajuk "Gambar Hantu". Kalau nak kongsi,sila kan, kalau taknak pon tak menjadi kudis. Peristiwa ni berlaku pada tahun 2010 ketika aku belajar kat Matrikulasi Changlun, Kedah. Waktu tu malam minggu & student Program 1 Tahun(PST) tgh cuti., lupe nak mention..aku student Program 2 Tahun(PDT). Aku ngn kawan aku, Hafiz (nama sebenar) g stadi kat kerusi batu kat bangunan admin y mane takde orang pulak malam tu..standard memang ramai orang..Jadi, ble kteorg da sampai, kteorg terus kan jela niat nk jd pelajar cemerlang. Baru je kteorg melabuh kn punggung kat situ, hafiz taip something kt handphone dia & dia tunjuk kat aku,

"Ko ada dengar suara orang mintak tolong tak?"

Aku pon cakap takde & aku yang da cuak tgk muka hafiz yang da pucat tu ajak la dia balik hostel. Sampai je kat bilik, aku terus ambik wuduk & bace yasin. Risau kalau ada benda yang tak elok jadi pulak. Situasi waktu tu sume nya oke sampai la kitaorg nak tido. Dalam bilik kami waktu tu cume ada 3 orang, Aku, Hafiz & Azhar. Kami pon pakat gabung katil sebab tak abis lagi takut.

Bila aku start pejam mata je, tiba-tiba aku dengar satu suara perempuan menyanyi. Sumpah aku dengar suara tu suara perempuan menyanyi & bila aku amati betul-betul, suara tu menyanyi sambil menangis. Memang syahdu & seram gila sampai badan aku pon da berpeluh-peluh. Aku tidur menghadap dinding & suara itu aku dengar betul-betul belakang kepala aku.Ayat-ayat suci al-Quran terus aku baca dalam hati & even dalam hati pon da tergagap-gagap. Iman senipis kulit bawang. Aku pejam mata kuat-kuat sampai la aku pon tertido.

Keesokannya, aku terus interview budak2 bilik aku,

"Ja'a(Azhar), sebelum tidur semalam, kau ada nyanyi pape tak?"

Azhar cakap takde & soalan yang sama aku aju kan pada Hafiz. Hafiz pon cakap takde. Aku memang da cuak gila baby( tak elok mencarut). Tak lama kemudian, aku dapat berita atuk aku da kembali ke rahmatullah. Sampai sekarang aku masih tertanya-tanya, adakah kejadian tu satu kebetulan? Ini kisah aku..


*Aku tak mintak pembaca blog nie percaya & aku pon takde apa-apa bukti nak tunjuk kat korang. Cuma ini kisah aku...Kisah korang? 
p/s : kalau ada peluang, aku citer lagi pengalaman aku waktu firedrill kat matrik aku. Terima kasih, Assalamualaikum

------------------------------------

Terima kasih pengirim.
Teruskan menghantar cerita atau gambar hantu anda kepda kami.


Sumber : gambarhantu.blogspot.com

Dah baca klik LIKE (^_^)

Ular Mempunyai 2 Tangan

Badannya mirip ular tapi ada dua kaki di depannya. Sesiapa yang pertama kali melihatnya, pasti akan takut dan geli melihatnya.


Binatang reptilia ini adalah satu-satunya yang terdapat di dunia ini. Haiwan yang menyerupai ular ini diberi namanya Ajolote dan berasal dari Mexico.



Hidup di dalam tanah, biasanya kaki depan digunakan untuk menggali tanah.


Dah baca klik LIKE (^_^)

Kakaknya Mati Hidup Semula

Satu majlis memberi penghormatan terakhir diadakan di Tasik Kushaqua, New York, untuk seorang wanita yang disangkakan telah mati akibat serangan jantung.


Mayat wanita itu terbujur didalam keranda sementara orang ramai yang menziarahi wanita tersebut menangis meratapi pemergiannya.

Tiba-tiba wanita tersebut bangun dari keranda dan menyebabkan semua yang berada di rumah tersebut terkejut besar termasuklah adik perempuannya yang rebah kerana terlalu terkejut dan terus tidak bangun-bangun sehinggalah ke akhir ini!


Dah baca klik LIKE (^_^)

Cerpelai Menunggang Burung Belatuk

Disebabkan elemen unik dan humor, satu imej memaparkan seekor cerpelai dan burung belatuk terbang bersama-sama kini menjadi viral di media sosial.

Cerpelai ‘Tunggang’ Belatuk

Mana taknya, kejadian tersebut hampir tidak boleh dipercayai oleh banyak pihak sehinggakan ada yang menuduh si penyebarnya telah melakukan ubah suai terhadap gambar itu.

Namun, individu berkenaan menafikan lantas memberi penerangan tentang kisah di sebalik foto tersebut.

Menurut Martin Le-May, seorang jurugambar sambilan yang menetap di London, dia menyaksikan sendiri kejadian sebelum mencapai kameranya dan merakamkan momen berharga tersebut.

Kejadian berlaku Isnin lalu ketika dia bersama isterinya sedang beriadah di Hornchurch Country Park.

Niat asalnya, dia ingin menyaksikan burung belatuk hijau yang sering kelihatan di situ, namun tak menyangka terserempak dengan dua haiwan itu serentak.

Foto tersebut kemudiannya dimasukkan ke salah sebuah akaun Twitter sebelum menerima banyak reaksi daripada jurugambar dan peminat burung.

Walaupun nampak comel, terdapat kisah ‘hitam’ di sebalik insiden tersebut.

Sebenarnya, cerpelai yang ‘menunggang’ si belatuk sedang cuba untuk menjadikan unggas itu sebagai santapannya.

Walau bagaimanapun, belatuk itu berjaya meloloskan diri selepas kehadiran Le-May dan isterinya menakutkan cerpelai lalu dia melepaskannya untuk melarikan diri.


Sumber: Mynewshub.cc


Dah baca klik LIKE (^_^)

Lelaki Makan Tanah, Batu, Selut

India – Seorang lelaki di sebuah perkampungan di Kartanaka menjadi terkenal hanya kerana dia ketagih makan batu bata, tanah serta selut dan mampu makan tiga kilogram, setiap hari.

Pakkirappa Hunagundi

Pakkirappa Hunagundi, 30, mula ketagih benda berkenaan sejak berusia 10 tahun dan mendakwa tidak mengalami sebarang penyakit akibat ketagihan luar biasa itu.

Setiap kali berasa lapar, dia akan merayau di kawasan jalan dan tembok untuk mencari batu bata yang sesuai.

Ketagihannya itu dikenali sebagai Pica, iaitu penyakit di mana penghidapnya akan berselera pada benda-benda yang tidak mengandungi khasiat.

Meskipun dia menggigit benda-benda keras, namun Pakkirappa mempunyai barisan gigi yang penuh dan tidak bercadang mencari ubat untuk merawat ketagihan luar biasa itu.

“Saya sudah makan batu bata ini selama 20 tahun. Saya suka makannya dan ia sudah menjadi sebahagian daripada hidup saya.

“Sejak menghidap ketagihan ini saya tidak mengalami sebarang penyakit malah gigi saya juga sihat. Saya boleh menggigit batu yang keras tanpa masalah,’’ katanya.

Ibunya telah menghabiskan masa selama 20 tahun menasihatkan anaknya itu supaya tidak makan rumah mereka atau batu bata di kampung berkenaan.

Jelas Pakkirappa, dia tidak mempedulikan nasihat ibunya itu walaupun dia menawarkan ayam goreng atau makanan lain .

“Saya akan tolak makanan itu kerana saya perlukan batu bata. Saya tidak boleh membuang tabiat ini,’’ katanya. -Mynewshub.my


Dah baca klik LIKE (^_^)

Penyakit Tangan Gergasi

Sekumpulan doktor di India bingung dengan penyakit tangan seorang kanak-kanak lelaki yang bersaiz gergasi, malah lebih besar daripada kepalanya.


Tangan kanak-kanak yang dikenali sebagai Kaleem itu adalah seberat lapan kilogram setiap sebelah dan sebesar 33 sentimeter.

Kaleem berkata,”Saya tidak mahu ke sekolah kerana cikgu beritahu budak-budak lain takut dengan tangan saya.

“Ramai kanak-kanak sering buli dan pukul saya di sekolah. Mereka juga berkata, mari memukul budak tangan besar.”

Kaleem turut mengalami masalah ketika ingin memakai baju, menarik dan menolak seluar, selain membutangkan pakaian dan makan.


“Saya pun tidak tahu sama ada mahu benarkan doktor melakukan pembedahan pada tangan ini.

“Saya tidak mempunyai masalah jika mereka boleh melakukannya tanpa suntikan,” ujarnya.

Pengarah hospital tempatan, Dr Ratan berkata, “Sepanjang pengetahuan saya, kes seperti ini amat jarang berlaku.

“Saya tidak pernah melihat di dalam jurnal perubatan atau internet tentang kes tangan berkembang dengan besar.

“Sehingga kita lakukan ujian genetik yang betul, kita tidak akan dapat mengatakan dengan tepat apa yang menyebabkan kecacatan ini.”


Menurutnya, hasil pemeriksaan kesihatan setakat ini mendapati Kaleem berada dalam keadaan sihat seperti kanak-kanak lain.-mStar


Dah baca klik LIKE (^_^)

Bayi Lahir Tanpa Hidung

Bayi Eli, merupakan bayi lelaki pelik yang menakjubkan kerana dilahirkan tanpa hidung.

Eli

Eli, yang dilahirkan pada 4 Mac lalu di Hospital South Baldwin, disifatkan sebagai istimewa dan comel oleh ibu bapanya,meskipun dia tidak mempunyai hidung.

Keadaan itu dikenali sebagai congenital arhinia dan berlaku hanya kepada 37 bayi di seluruh dunia dengan nisbah satu kepada 197 juta orang.

Menurut bapanya, Troy Thompson, ketika Eli masih berada dalam kandungan ibunya, dia telah bergurau dengan menyatakan bahawa “Saya berharap dia tidak akan mengambil hidung saya’.

Jelasnya, ketika Eli dilahirkan dia dapat merasakan ada sesuatu berlaku namun doktor memberitahu bahawa bayi itu sempurna.

“Kemudian saya menjerit dia tidak mempunyai hidung,’’ kata Thompson.

Eli tidak dapat menghidu dan terpaksa menjalani tracheotomy untuk membantunya bernafas.

Thompson kini telah menubuhkan laman web GoFundMe bagi membantu mengumpul wang untuk si kecil itu yang mungkin akan menjalani pembedahan untuk pembinaan semula hidung, serta rawatan doktor yang berterusan.

Beliau memberitahu, doktor bagaimanapun mahu menunggu sehingga anaknya mencapai umur baligh untuk pembedahan itu.

“Kami melihat Eli sebagai sempurna. Sehingga hari di mana dia memerlukan hidung, maka kita tidak akan bercakap mengenainya. Kami akan bersabar,’’ katanya.


Dah baca klik LIKE (^_^)

Kucing Terkurung 5 Tahun Sebalik Dinding Dan Masih Hidup

Aneh! Kucing ‘terkurung’ selama 5 tahun disebalik dinding dan tetap hidup | Seekor kucing akhirnya diselamatkan selepas ‘terkurung’ bertahun-tahun di sebalik dinding. Kucing yang diberi nama Biso itu dilaporkan terperangkap selepas memasuki lubang kecil di sebuah stesen kereta api yang dijaga Mohamed Naguib, lima tahun lalu. Selepas terperangkap pada 2010, Bisco bernasib baik kerana seorang lelaki warga emas bernama Abdo memberikan makanan dan minuman kepadanya setiap hari.
cat named biso
Kata Abdo, Biso memasuki lubang itu untuk bersembunyi daripada kucing lain kerana ketika itu masih kecil. “Lama-kelamaan ia semakin besar dan tidak muat untuk badannya keluar melalui lubang berkenaan,” katanya. Beberapa percubaan pernah dibuat untuk mengeluarkan Biso sebelum ini namun kucing berkenaan tidak memberi kerjasama. Kata Abdo, Biso biasanya berlari lebih jauh ke dalam apabila cuba diselamatkan.
Nasib Biso bertukar apabila sekumpulan wanita menggerakkan kempen melalui media sosial pada 12 Mac lalu. Melalui Facebook, mereka menyiarkan gambar Biso mengintai dari lubang dinding stesen kereta api berkenaan dan merayu usaha menyelamat dibuat. Pada masa sama, orang ramai berdepan dilema untuk menyelamatkan Biso kerana sebarang cubaan menjejaskan struktur dinding itu boleh dianggap merosakkan harta awam.
Akhirnya aktivis haiwan, Dina Zulfikar, Marwa Elgebaly dan Rania el-Kordy membuat laporan polis sebelum mereka mendapat arahan mahkamah beberapa hari kemudian untuk menyelamatkan Biso. Akhirnya pada 13 Mac lalu kucing itu diselamatkan. -AP

Dah baca klik LIKE (^_^)

Berpuluh Anak Patung Ditemui Dalam Paya

The Bear Creek Swamp in Autauga County, Alabama is a very creepy place but it's even creepier now that police have discovered a random doll collection in the swamp.






Dah baca klik LIKE (^_^)

Pokok Berwajah Manusia Di China


Lihat ukiran dalam gambar di bawah, Anda akan terdorong untuk berfikir mungkin ianya diperbuat daripada lilin, tetapi percaya atau tidak, ia sebenarnya labu! Petani berdaya usaha China dapat mengembangkan sayuran ini ke dalam apa-apa bentuk yang mereka mahu. Yang paling popular adalah Pengerusi Mao, tetapi terdapat banyak lagi - Buddha, Yesus, Santa Claus, bayi, orang tua, sami-sami, naga, dan cukup banyak apa-apa lagi yang menarik perhatian orang ramai. 

Anda mungkin berfikir ada beberapa biokejuruteraan kompleks atau sains pertanian berlaku di sebalik patung-labu, tetapi pada hakikatnya, ia hanya ditanam di acuan plastik yang mudah. Semuanya bermula apabila seorang lelaki bernama Xie Zhi Lyu melawat Thousand Year Temple di Wilayah Sichuan. Dia mendakwa bahawa semasa lawatan itu, seorang sami Buddha memberitahu beliau mengenai mimpi beliau mempunyai kira-kira satu labu berbentuk seperti dewa.










Dah baca klik LIKE (^_^)

Anjing Jalanan Menyelamatkan Bayi Yang Baru Lahir

Naluri keibuan yang terdapat pada seekor anjing telah menyelamatkan seorang bayi yang baru dilahirkan. Insiden ini berlaku apabila seorang gadis berusia 14 tahun telah panik dan meninggalkan bayi yang baru dilahirkannya di dalam sebuah tempat tersembunyi yang dikelilingi oleh kotak, sampah dan kayu. 
Dilaporkan juga China telah perlahan-lahan mengangkat bayi perempuan tersebut sejauh 50 meter kembali ke tempat kandangnya. Bayi itu ditempatkan dengan selamat bersama-sama dengan anak-anak anjing itu.

Keesokan harinya , Fabio Anze yang merupakan seorang petani telah mendengar bunyi tangisan bayi dan dia bergegas untuk pergi untuk melihat apa yang sedang berlaku. Ketika itu, petani tersebut telah menjumpai bayi yang ditutup dengan kain buruk bersama-sama anak-anak anjing yang lain. Beliau telah mengambil bayi itu tersebut dan membawanya ke hospital. Bayi itu mempunyai sedikit kesan lebam dan mempunyai beberapa luka kecil tetapi tidak serius.

Ibu remaja perempuan berkenaan kemudian tampil ke hadapan dan menuntut bayi tersebut. Kakitangan hospital telah menamakan bayi itu sebagai Esperanza yang bermaksud "Harapan ".

Gadis muda yang melahirkan bayi itu takut akan reaksi tindakbalas dari ibubapanya, tetapi akhirnya dia telah menerima bantuan daripada agensi kebajikan untuk membantu gadis tersebut membesarkan bayinya di samping meneruskan persekolahannya di pengajian sekolah tinggi .

La China menjadi selebriti segera dan diberikan anugerah dan penghargaan untuk jasanya . Kejadian ini dilaporkan berlaku di Argentina.


Dah baca klik LIKE (^_^)