Oh!

Tak Mungkin Benar!

25 January 2012

Ribut Matahari Cetus Kebimbangan

Fenomena ledakan yang berlaku di matahari yang dikaitkan dengan ribut matahari telah berlaku pada hari Isnin 23 Jan 2012 . Ledakan terkini atau aktiviti matahari terkini dicatatkan sebagai yang paling kuat sejak tahun 2005, menurut Doug Biesecker, pakar astrofizik dari U.S National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). Walaubagaimanapun, ia bukanlah sesuatu yang boleh mencetuskan malapetaka di bumi, ujarnya lagi.

Fenomena ledakan matahari mencetuskan radiasi gelombang elektromagnetik yang diikuti dengan radiasi gelombang dalam bentuk partikel proton. Selain itu, ledakan juga telah menghamburkan jisim korona (Coronal Mass Ejection-CME) ke angkasa iaitu plasma bertenaga tinggi dari matahari.


Radiasi partikel bertenaga tinggi dan hamburan jisim korona sememangnya berkait rapat dengan fenomena letusan matahari. Partikel bertenaga tinggi akan tiba ke bumi dalam jangka masa 1-2 hari sementara radiasi elektromagnetik akan mencecah bumi dalam masa 8 minit.

Menurut laporan Goddard Space Weather Lab, hamburan jisim korona dijangka akan tiba ke bumi pada hari selasa atau rabu jam 21.18.

Selain bumi, planet-planet lain yang berada di sekitar matahari turut merasai kesan dari fenomena ledakan dari ledakan tersebut. Planet Marikh akan merasai kesan tersebut pada hari Rabu bersamaan 24/Jan.

Menurut Doug Biesecker, CME yang tercetus bergerak dengan halaju 6.4 juta kilometer/jam menuju bumi. Jumlah bahan yang terbebas dalam proses tersebut dianggarkan mencapai berjuta-juta kilogram.

Pelbagai kesan akibat partikel bertenaga tinggi dan CME yang tercetus yang perlu diawasi menurut pakar. Antaranya ialah gangguan kecil fungsi satelit, gangguan sistem komunikasi dan juga GPS. Walaubagaimanapun, menurut laporan tiada perkara buruk yang serius akan berlaku ke atas manusia.

Menurut Kobus Olckers, penyelidik yang bertugas di Ises Regional Space Weather Warning Centre, Afrika Selatan, planet bumi dilapisi oleh medan magnet.
Partikel-partikel yang terhasil dari letusan matahari itu tidak membahayakan nyawa manusia bumi kerana dihalang oleh medan magnet. Sekiranya ia boleh mengancam nyawa manusia, ianya telah berlaku semalam (Isnin 23/Jan) menurutnya lagi.

Kesan aktiviti matahari yang mencetuskan ledakan yang paling buruk pernah direkodkan berlaku pada abad ke-19. Ketika itu kesan ketara yang berlaku ialah gangguan sistem telegraf. Gangguan yang berlaku pada tahun 1989 mengakibatkan kawasan Quebec di Kanada mengalami gangguan elektrik selama 9 jam.
Walaubagaimanapun, orang ramai terutamanya mereka yang tinggal di Asia dan Eropah masih boleh menikmati keindahan aurora yang terhasil dari fenomena ini.

Lihat juga di laman web INI



Dah baca jangan lupa sudikan diri klik butang LIKE di bawah ataupun butang SHARE diatas. Sudilah singgah lagi ya ^_^
____________________________________________________________________________
Baca lagi di http://takmungkinbenar.blogspot.com

No comments: