Oh!

Tak Mungkin Benar!

24 July 2011

Google Perkataan 'Beruk', Apa Yang Akan Anda Jumpa?

Selepas negara kita digemparkan dengan penghinaan Google secara tidak sengaja terhadap PM dengan keyword carian NAJIB BUKA PUASA, adakah benda yang sama berlaku pada Khairy Jamaluddin?

Cuba korang buat carian di Google dengan perkataan BERUK, mesti korang akan tengok Wikipedia Khairy Jamaluddin akan berada di ranking pertama kan?

Khairy Jamaluddin

Dan jika korang buat carian perkataan BERUK di Page Wikipedia Khairy Jamaluddin (pakai CTR + F), korang akan perasan langsung tiada perkataan BERUK di dalamnya. Kes macam ni sama seperti kes perkataan CLICK HERE yang mana site adobe berada di atas walaupun on page nya tiada langsung perkataan CLICK HERE.

Kedudukan ranking ini terjadi kerana ketika pilihan raya 2008 dahulu, korang ingat tak lagi ucapan KJ yang ada perkataan BERUK yang mengundang kemarahan bloggers pembangkang? Ini ucapan nya :

“Saya cabar pembangkang, jangan jadiberuk-beruk di jalanraya tetapi bertanding dalam gelanggang pilihanraya umum.”

Daripada ucapan KJ ini, ramai blogger pro pembangkang telah menulis banyak entries yang ada perkataan beruk pada masa sama dalam entry tersebut ada backlink ke Wikipedia Khairy Jamaluddin. Selain itu, untuk entry tersebut, ramai juga akan menggunakan BERUK di rungan tag untuk setiap entry untuk mengulas ucapan Khairy Jamaluddin ini. Maka spider Google akan membaca setiap entry yang tinggi density perkataan BERUK dan perasan entry tersebut mempunya outbound link ke wikipedia Khairy Jamaluddin. Dari situ lah Google telah membaca Wikipedia Khairy Jamaluddin ini amat berkaitan dengan perkataan BERUK.

Sumber: drmaliq.com

3 comments:

muhamadsufian89 said...

ooo. backlink rupanya. patot la banyak pemimpin BN yg jadi beruk.

nana said...

da try jugak..lawak tol..hee :)

Tinta Lana said...

hurmh, bahana web juga.. itulah terjadi, bila dah salah guna..selamat sebut beruk..lau sebut "Ba" "Alif" "Ba" "Ya" tu? lagi kesian gamaknya khairy tu nnti,hhehe