Oh!

Tak Mungkin Benar!

07 December 2011

Kucing Bermuka Dua, Bermata 3

WORCESTER, Mass. (AP) — Frank Dan Louie adalah seekor kucing yang lahir dengan dua muka, dua mulut, dua hidung dan tiga biji mata – sungguh ganjil bukan?



Ketika baru lahir, kucing itu hendak ditidurkan atau dimatikan oleh doktor haiwan akibat kecacatannya. Namun bernasik baik apabila ia diselamatkan seorang wanita bernama Marty Stevens.

Dan kini, sudah 12 tahun Frank dan Louie, yang bermata biru menikmati hidupnya.

Lebih hebat lagi, kucing itu masuk dalam senarai Guinness World Records edisi 2012 sebagai kucing Janus yang paling lama hidup di dunia ini.

Jansu adalah salah satu daripada Dewa Roman yang memiliki dua muka.

“Setiap hari adalah satu anugerah untuk Frank dan Louie kerana kucing dalam keadaan ini sepatutnya hanya hidup antara 1 hingga 4 hari selepas dilahirkan,” kata Stevens sambil mengusap kucing kesayangannya itu.

“Setiap hari saya bersyukur kepada tuhan kerana masih membenarkannya hidup,” tambahnya.

Hanya dua daripada tiga mata Frank Dan Louie berfungsi. Mata tengahnya tidak mampu ditutup menyebakan kucing itu seolah-olah sedang memandang tempat lain ketika dua matanya yang lain tertutup.

Walaupun kelihatan ganjil, Frank Dan Louie adalah seekor kucing yang mesra dengan sesiapa sahaja.Pemilik asal Frank dan Louie membawa kucing itu untuk ‘dimatikan’ ke Cummings School of Veterinary Medicine di Universiti Tufts di mana Stevens berkerja 12 tahun lalu.

Merasa simpati, Stevens merayu kepada pemilik asalnya agar menyerahkan kucing itu kepada dirinya. Beberapa pakar haiwan menasihatkan Stevens ketika itu agar jangan terlalu mengharap kucing berkenaan akan hidup lama.

Kucing Janus hampir pasti tidak akan hidup lama dan kebanyakkan memiliki kecacatan kongenital termasuk lelangit rekah yang menyukarkan mereka untuk meminum susu yang menyebabkan mereka akan kebulur dan mati perlahan-lahan atau susu masuk ke peparu menyebabkan kucing jenis itu mengalami pneumonia.

Kucing Janus terhasil daripada kecacatan genetik.

Baca lagi di http://takmungkinbenar.blogspot.com

No comments: