Oh!

Tak Mungkin Benar!

12 October 2013

Tasik Berpuaka Yang Menjadikan Haiwan Bertukar Jadi Batu



Tidak semua tasik berisi air yang tenang, salah satunya sebuah tasik yang mempunyai mistik di Tanzania, Afrika Timur , air dalam tasik membunuh binatang yang yang tenggelam di dalamnya, menjadikannya batu.Aneh bukan ....


 Dengan suhu yang boleh naik menjadi 60 darjah tidak kira waktu , Tasik Natron mempunyai kealkalian yang tinggi akibat pengumpulan abu gunung berapi dari lembah Great Rift .

 Jurugambar Nick Brandt datang ke lokasi , mendokumentasikan bangkai burung dan haiwan kecil yang telah membatu kerana pengapuran , korban tasik yang mistik ini.

Dengan panasnya yang boleh mencapai suhu 60C dan pH yang tinggi , Tasik Natron di Tanzania bukanlah lokasi yang tepat untuk dijadikan tempat bercuti, apalagi didiami , baik manusia mahupun haiwan .



Keadaan lingkungannya yang ganas membuat tasik ini hanya didiami oleh satu jenis ikan, iaitu ikan jenis alkaline tilapia . Ada juga haiwan lain seperti burung yang cuba tinggal di kawasan tasik tersebut, tapi seringkali pantulan cahaya dari langit dari permukaan tasik membingungkan mereka , yang lalu terjatuh lemas dan mati. Bangkai -bangkai mereka yang terjatuh lalu berubah menjadi seperti batu kerana proses kalsiumisasi.







Dah baca klik LIKE (^_^)

3 comments:

Zaf98 said...

o:
susah nak percaya~

ezyra taharin said...

macam tak cye lak tmpt macam nie wujud..pape pon agk menakutkan la

Unknown said...

gmba mcm d edit itam pteh jew..