Taman Bawah Tanah


Membayangkan boleh duduk di taman tengah bandar dengan alam terbuka sudah biasa. Tapi bagaimana dengan taman di bawah tanah? Semua itu boleh pelancong rasakan sendiri di Taman Bawah Tanah Forestiere , AS .

Taman unik dan luar biasa ini boleh pelancong dapati di Fresno, California AS . Keberadaannya pun bukan tanpa sebab. Semua bermula dari idea seorang pendatang dari Sicily, Baldasare Forestiere .

Ideanya berawal ketika ia mengenal Katakomba , perkuburan bawah tanah di Rom . Forestiere pun mengagumi seni bina Katakomba . Ia lantas mencipta sebuah taman di bawah tanah.

Tidak seperti Katakomba yang cenderung gelap, taman bawah tanah ini direka agar tetap terang. Meskipon sesekali cahaya yang masuk sedikit menerangkan ruang didalam , anda tetap boleh melihat dengan jelas di sana.

Taman Bawah Tanah Forestiere , AS

Uniknya , Forestiere membuat taman ini hanya bermodalkan alat pertanian. Ia menggunakan spade, penyodok , dan alat pertanian yang lain.

Tidak hairan jika hasil kerjayanya memakan masa sehingga puluhan tahun. Dikutip dari laman Underground Gardens ,  Forestiere menghabiskan masa selama 40 tahun, yakni dari tahun 1906-1946 .


 
Forestiere menghabiskan masa selama 40 tahun, yakni dari tahun 1906-1946

Mirip dengan Katakomba , taman bawah tanah buatan Forestiere yang dibuat dengan beberapa ruang. Secara keseluruhan, taman ini membentuk kompleks bawah tanah, yang dihubungkan dengan lorong- lorong.



 
Secara keseluruhan, taman ini membentuk kompleks bawah tanah



 
Ada pula lorong- lorong

Masuk ke dalam, pelancong boleh melihat beberapa stuktur ruangan bawah tanah yang ada di taman tersebut . Ada 3 tingkat serta bilik- bilik dan jalan penghubung, dengan tempat tidur musim panas dan sejuk.

Forestiere pun menanam pelbagai jenis tanaman . Beberapa di antaranya adalah tanaman buah, seperti oren , anggur, dan masih banyak lagi.






 
Taman bawah tanah ini juga diisi oleh pelbagai jenis tumbuhan

Sama seperti taman lain, taman bawah tanah ini juga ditanam  pelbagai jenis tumbuhan. Bahkan beberapa di antaranya telah berusia lebih dari 100 tahun. Semua tumbuhan ini boleh tetap bertahan berkat struktur taman yang boleh melindungi dari cuaca panas dan sejuk.


Dah baca klik LIKE (^_^)

No comments: