Oh!

Tak Mungkin Benar!

24 July 2012

Kurang Tidur Boleh Sebabkan Jadi Gila


Selain boleh menganggu kesihatan dan mengurangkan produktiviti ternyata kurang tidur boleh membuat kita sedikit boleh menjadi gila. Dalam sebuah kajian disebutkan bahawa orang dengan keadaan sleep apnea, seperti gangguan pernafasan semasa tidur, dua kali lebih mungkin untuk mengembangkan masalah mental atau demensia berbanding dengan mereka yang tidak masalah tersebut. lain, kurangnya waktu tidur di malam hari juga boleh menyebabkan menyusutnya kemampuan berfikir yang dikenali dengan penurunan kognitif pada orang tua. 

Kajian yang dilakukan terhadap 15.000 perempuan di Nurses Health Study di AS menyebutkan bahawa seseorang yang tidur sebanyak kurang dari lima jam sehari mempunyai fungsi mental yang lebih rendah. Penelitian lainnya, para saintis dari Universiti California, San Francisco mengukur kualiti tidur lebih dari 1.300 perempuan di atas usia 75 tahun dengan menggunakan unit sensor dan rakaman perubahan fizikal semasa tidur. 

Mereka mendapati bahawa peserta dengan gangguan pernafasan semasa tidur seperti sleep apnea kemungkinan mengalami penurunan kognitif ringan atau demensia selama lima tahun berbanding mereka tanpa gangguan tersebut. Meskipun demikian, jika anda menderita insomnia, jangan bimbang bahawa anda ditakdirkan untuk mengembangkan demensia.

Walaupun kajian melaporkan adanya hubungan antara gangguan tidur dan penurunan mental, mereka tidak menunjukkan hubungan sebab akibat. Namun, penyelidik menyarankan, diperlukan kesedaran yang lebih akan manfaat tidur yang cukup. Kerana cukupnya waktu tidur akan mempengaruhi keadaan tubuh secara keseluruhan. Sumber : Smartnewz.info



Dah baca klik LIKE (^_^)

No comments: