Menjadi Hacker Buat Remaja Hidup Mewah

Kewujudan hacker semakin lama semakin diperakui. Bahkan Google pernah menjemput para hacker di seluruh dunia untuk menguji produk Chromenya yang konon anti hack.

Banyak cerita-cerita hebat tentang hacker yang berjaya membolosi website2 popular walaupun website2 tersebut dilengkapi dengan sistem security yang tinggi.

Salah satu kisah seorang remaja 19 tahun yang berhasil membolosi website bank-bank sebanyak £ 18m melalui kad kredit (dailymail.co.uk).

Nick Webber yang di dibuang dari sekolah kerana memiliki keperibadian yang rendah dan Dari sinilah awal perjalanan kariernya sebagai hacker.

Menimba kemampuan IT di asrama sekolah Bradfield College, England, Nick memutuskan untuk pindah ke sebuah desa di daerah Berkshire. Dari sini, dia membentuk kerajaan internetnya melalui web GhostMarket.net yang menjadi wadah bagi para hecker internasional berkomunikasi melalui forumnya. Mereka berbagi tutorial cara mengerat situs bank, pemalsuan kad kredit dsb.

Akhirnya Nick yang anak bekas politik ini berjaya membolosi 132 ribu tandatangan di berbagai bank. Dia bekerja sama dengan beberapa kawannya diantaranya Ryan Thomas, Bocah berusia 18 tahun dan Gary Kelly, gadis berusia 21 tahun yang juga seorang ahli pemalsuan kad kredit.

Ketiganya sempat menikmati hasil kegeniusan mereka dengan hidup berfoya-foya di kepulauan Malloca, Sepanyol sebelum akhirnya tertangkap oleh Polis Cyber crime England yang selama ini mengikuti dan menyiasat kes mereka.

Setelah penangkapannya, Nick masih sempat menitipkan pesan kepada para member GhostMarket.net, “Untuk menjadi hacker sejati, kamu harus boleh menjadi Ghost…”. Nick dipenjara 5 tahun atas kesalahannya itu.

1 comment:

Saiazuan said...

hacker yg hebat!!! tp klu kte dlm islam dikira halal ke duit yg kte dpt tu ek?